#stayathome

Onwerkelijk, vind je ook niet?
De voordeuren zijn veel dicht, we zijn thuis, samen, alleen of met ons gezin?
Ineens is alles anders en het vraagt veel van onze veerkracht, we worden geconfronteerd met onvoorspelbaarheid. Er is een begin, maar wanneer is het voorbij?
In maart horen we dat het cornavirus zijn intrede heeft gedaan in Nederland. Onze kinderen gaan de geschiedenisboeken in met zoveel weken geen school, iets wat nog niet eerder in Nederland gebeurde. En wat doe jij??
Zelf moest ik eerst mijn draai vinden. Een groot deel van mijn werk is letterlijk dichtbij zijn. Werken met verliesthema’s vragen om nabij te zijn. De warmte te voelen van het contact wat ontstaat.
En nu belanden we in een 1,5 meter maatschappij en zijn we veel online.
Ook ben ik nu met velen van jullie, naast mijn werk en moeder, de huiswerkjuf. En waar we eerst moesten wennen aan een nieuwe wereld, brengt het ons ook iets. Het vertragen en het in huis zijn.
Het vraagt ons aanspraak te doen op onze hulpbronnen en veerkracht. En dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Des te fijn wanneer dat lukt.
En ik vraag me af, hoe doe jij dat?
Hierbij 5 tips wanneer je het moeilijk hebt. Mogelijk heb jij nu te maken met verlies?
Of mis je lieve naasten om je heen. Dingen die zo vanzelfsprekend waren voor ons.
Hopelijk helpen deze 5 peilers je op weg
1. Durf te vragen; Ook nu kunnen lieve mensen je bijstaan, al is het anders dan wat je gewend bent. Een fijne wandeling mag, in beweging komen helpt je. Het maakt dat je je veerkracht kunt vergroten. Vraag wat je nodig hebt, dat is zorgen voor je verdriet.
2. Heb geduld met jezelf; Stapje voor stapje is genoeg. Wees trots op jezelf als je een stap vooruit doet en mild wanneer het even niet gaat. Neem de tijd, rituelen kunnen je op weg helpen.
3. Ken je hulpbronnen; Rouwen vraagt veel van je energie, dat is normaal. Plan bewust momenten in met dingen die je fijn vindt, juist nu. Denk vooral ook aan kleine dingen.
4. Let op je ademhaling; Spanning bouwt zich makkelijk en snel op in je lijf. Haal bewust een aantal keer per dag diep adem. Soms bouwt spanning zich zo op dat je niet meer weet hoe je moet ontspannen, een lange diepe ademhaling helpt je daarbij.
5. Heeft een naaste van jou te maken met verlies? En weet je niet wat je zeggen moet? Bedenk je dat: “Ik weet niet wat ik zeggen moet”, genoeg is! Ik zie het nog zo vaak gebeuren dat mensen wegblijven, omdat ze niet weten wat ze zeggen moeten. Het gaat er niet om wat je zegt, maar dat je er bent!!
Ik wens je toe dat deze 5 tips je op weg helpen.
Lieve jij Hou Vol!!
Warme groet,
Esther Mars, Bij5 coaching